Hoe en waar winkelen we in 2025? Halen we onze boodschappen nog bij dezelfde supermarkt? Wat gebeurt er de komende jaren op de woonboulevards? En wat betekent dat voor de ontwikkeling van de verschillende winkelgebieden in de Leidse regio? Antwoorden op deze en andere vragen over de toekomst van retail in de regio staan in de regionale Retailvisie. Stuurgroep Economie071 en de colleges van burgemeester en wethouders van de zes betrokken gemeenten hebben de visie met oplegnotitie vrijgegeven voor inspraak. Deze inspraakperiode loop tot en met vrijdag 4 september 2015.

Ondernemers en overheden uit Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude hebben samen gewerkt aan een toekomstplan voor winkelgebieden. Op 6 juli wordt de Retailvisie mondeling toegelicht in een presentatie, waar iedereen voor uitgenodigd is.

Robert Strijk, voorzitter Stuurgroep Economie071: “Uniek aan deze visie is dat we met elkaar in staat zijn gebleken om letterlijk over gemeentegrenzen heen te stappen en samen te kijken naar wat goed is voor onze regionale economie. Met de regiogemeenten werken we natuurlijk al op meer vlakken samen. Dat we dit nu ook samen met ondernemers uit de regio doen, daar ben ik echt blij mee”.

Ondernemers, van winkelier tot vastgoedeigenaar, hebben te maken met ontwikkelingen die een groot effect hebben op bestaande winkels en winkelcentra. Het bureau Retail Management Center (RMC) presenteerde begin april hun advies. Daarna spraken ondernemers en gemeenten per winkelcentrum verder. Trends, onderzoeken en de individuele gesprekken leidden tot de conceptversie van de Retailvisie Leidse regio.

Kern van de visie

In de Retailvisie ligt de focus op minder, maar sterkere winkelgebieden. Dat betekent keuzes maken. Er is gekozen voor een regionale hoofdstructuur van 30 winkelgebieden, waarbij steeds gezocht wordt naar een eigen, sterke identiteit. Het aantal vierkante meters aan winkelruimte moet flink verminderen. Om in te spelen op wat consumenten willen, vervagen de verschillen tussen winkels (detailhandel) en horeca. Winkelgebieden waar doelgericht geshopt wordt (bijvoorbeeld woonboulevards) krijgen mogelijkheden om hun activiteiten te verruimen. Nieuwe trends zoals pickup points van online gekochte producten, krijgen hier de ruimte. Voor de gebieden die buiten de hoofdstructuur vallen kijken de gemeenten met betrokkenen naar transformatiemogelijkheden.

Presentatie Retailvisie

Alle geïnteresseerden zijn welkom voor een mondelinge toelichting op de Retailvisie op maandag 6 juli van 20.00 – 21.30 uur. Van der Valk hotel De Gouden Leeuw in Voorschoten (Veurseweg 180). Aanmelden en programma via s.jacques@leiden.nl.

Inspraak

Tot en met vrijdag 4 september 2015 is het mogelijk om inhoudelijk op de Oplegnotitie Retailvisie Leidse regio 2025 van Economie071 en de Retailvisie Leidse regio van bureau RMC te reageren.

Beide documenten staan ook op de projectpagina.

Na de zomer zal Stuurgroep Economie071 en de afzonderlijke colleges van de zes betrokken gemeenten zich buigen over de inspraakreacties. De visie wordt uiteindelijk aan alle gemeenteraden aangeboden ter vaststelling.