Dit interview is verschenen als onderdeel van het katern familiebedrijven in het winternummer van INTO Business. Lees het interview als PDF.

In deze aflevering over familiebedrijven ontmoeten Oegstgeestenaar Tom Devilee (Détom Autospecialisten) en Noordwijker Dave Vegt (van het in Leiderdorp gevestigde Horesca Horecavo dat hij begin vorig jaar van zijn vader overnam) elkaar voor het eerst. De door Dave meegenomen Amerikaanse brownie breekt meteen het ijs.

“Ik vind dat we vanuit ons bedrijf altijd met iets leuks aan moeten komen”, zegt Dave. “Wij zoeken altijd naar lekkere, leuke en verrassende leveranciers die nog weinig bekendheid hebben. De Kwekkeboom en de Van Dobben kroketten van deze wereld kennen we allemaal, dus zoeken we iets waar ondernemers in de horeca zich mee kunnen onderscheiden.”

Bezorgende groothandel voor horeca
“Wat doen jullie precies?”, wil Tom weten. “Horesca Horecavo is een bezorgende groothandel voor de horeca. Veel hotels, restaurants en sportverenigingen behoren tot onze klantenkring. Leiden ligt mooi centraal binnen ons verzorgingsgebied. Wij leveren dagelijks in een straal van 30 kilometer rond Leiderdorp. Daarnaast bevoorraden we ook veel seizoenbedrijven. Ik denk dat we tussen Scheveningen en Zandvoort zo’n zestig strandpaviljoens bevoorraden. Veel van die paviljoens blijven tegenwoordig ook in de winter open. Dan loopt de handel goed door, maar voor ons is de zomer de drukste tijd. Mijn opa kwam in de jaren vijftig vanuit zijn kruidenierswinkel al bij de hotels die we vandaag de dag nog steeds tot onze trouwe afnemers mogen rekenen.”

“Hoe ben je hier ingerold?” Dave: “Mijn vader reed vroeger op de vrachtwagen voor Horecavo. Vanaf mijn vroege jeugd ging ik al met hem mee naar het bedrijf. Hij begon ’s nachts al om twee uur de bestellingen via het antwoordapparaat te verwerken. Dan wilde ik mee, want anders kon ik daar niet komen. Als hij me dan eens niet wakker maakte, baalde ik enorm. Door de jaren heen heb ik alle afdelingen doorlopen, maar heb nooit de ambitie gehad om in het bedrijf door te gaan. Heb jij dat wel gehad?”

“Nee, totaal niet”, antwoordt Tom. “Als je ermee bent opgegroeid, zie je niet alleen de positieve kanten van het autobedrijf. Mijn vader was dag en nacht aan het werk. Hij zat aan tafel ook vaak te mopperen op zijn personeel. Daardoor kreeg ik soms een negatief beeld van personeel. Totdat ik zelf ging werken en ontdekte dat collega’s leuke kerels zijn.”

“Mijn vader was ooit dealer voor Peugeot aan het Levendaal in Leiden”, gaat Tom verder. “In Katwijk zat ook een dealer, maar Oegstgeest was een dode hoek. De importeur wilde die hoek vullen, waardoor mijn vader ook een filiaal aan de Rhijngeesterstraatweg in Oegstgeest opende. In Oegstgeest werkten toen twaalf mensen.”

Aan de pomp
In Oegstgeest rolde Tom op jonge leeftijd de wereld van het autobedrijf in. “Als de pompbediende ziek was, belde mijn vader. Trek je overalletje maar aan, je kan aan de pomp staan. In 1978 nam een van de broers Kamsteeg de zaak van mijn vader over. Ik had immers aangegeven dat ik het autobedrijf maar niks vond. Ik heb niets met auto’s, maar wel met de techniek.”

Begin jaren tachtig kocht Kamsteeg een ander autobedrijf op de Maredijk en kwam het pand in Oegstgeest leeg te staan. “Toen zei ik tegen mijn vader dat ik daar wel een autobedrijf wilde beginnen.” Dave: “Verklaarde je vader je niet voor gek?” “Mijn vader niet, maar anderen wel. Het was een slechte tijd. We hadden net een crisis achter de rug. Ik kan eigenwijs zijn, doe de dingen op mijn manier. Dat is toch een van de grootste voordelen van een eigen bedrijf.”

Bij Détom Autospecialisten kan men terecht voor alle reparaties en voor nieuwe en gebruikte auto’s. Daarnaast is er een moderne wasstraat en kan men 24 uur per dag voordelig tanken. Tom startte zijn bedrijf zelf op en is ook nu nog de enige eigenaar. “Mede door het feit dat de naam Devilee in Leiden en omstreken verbonden was met het autobedrijf, Devilee-Reizevoort Peugeot dealer aan het Levendaal in Leiden, was het voor mij makkelijker om tijdens de beginfase de aandacht te trekken. Veel voormalige klanten van mijn vader wisten de weg naar Oegstgeest te vinden. Voor mij blijft de regio Leiden-Oegstgeest de belangrijkste doelgroep omdat een servicebedrijf als het onze gebaat is bij persoonlijke aandacht en ervaring. We zijn nu eenmaal het autobedrijf om de hoek.”

Betrokken
“Hoeveel man personeel heb je?”, vraagt Tom. “In de zomer is het drukker, dan hebben we 55 FTE, zo’n zeventig medewerkers. Om half vijf begint iemand in de koeling. Hij ontvangt en verdeelt alle versproducten. Zelf begin ik ook graag vroeg. Dan loop je tussen de mensen mee te werken. Dat heb ik van mijn vader geleerd. Je moet betrokken zijn.”

“We hebben ieder jaar groei gezien. Dat gaat heel gestaag”, geeft Dave aan. “De producten die we leveren, zijn food, non-food, dranken en vers producten. Onze klanten vinden het heel makkelijk als ze alles in één levering bezorgd krijgen. Van generatie op generatie ondernemen we samen met onze klanten. Zij waarderen onze betrokkenheid, flexibiliteit en het persoonlijk contact. Wij gaan graag nog een stap verder, want ons horecahart gaat sneller kloppen wanneer wij een stevige bijdrage kunnen leveren aan het succes van onze klanten. Daar doen we het voor!”

“Hoeveel mensen werken er bij jou?”, wil Dave op zijn beurt weten. “In totaal zes man. Lekker overzichtelijk. Vooral de samenwerking en verbondenheid maakt dat de bedrijfsvoering soepel verloopt. Ik werk al nagenoeg sinds de oprichting samen met mijn broer Jan en sinds zes jaar met mijn zoon Maarten. Hij heeft interesse om het bedrijf over te nemen. Ondanks af en toe wat wrijving vullen we elkaar feilloos aan. Maar ja, zonder wrijving ook geen glans. Ook onze klanten waarderen het. Er lopen drie Devilee’s rond, maar er is één gezamenlijk doel, service en kwaliteit leveren. Dat maakt dat een ieder zich bij ons thuis voelt. Of je nu je volgende auto bij ons bestelt of dat er alleen een lampje gewisseld moet worden, men krijgt dezelfde service en aandacht. Dat we een familiebedrijf zijn, gebruik ik niet in de marketing. Ook andere leden van ons team dragen bij aan het succes. Oegstgeest-Leiden is voor ons groot genoeg en alhoewel internet het bereik enorm vergroot, doen wij toch voor 90 procent zaken met vaste relaties of bewoners uit onze regio.”

Lees ook het dubbelinterview tussen Rijnsburger Peter Ouwehand (Ouwehand Bouw Groep BV) en de Leidse horecaondernemer Bob Meijer (themanummer succesvol ondernemen).