Tien keer een minuut jezelf presenteren bij tien verschillende bouwbedrijven uit de regio. Na elke minuut een korte feedback van het bedrijf en door naar de volgende. Na tien keer konden de studenten het wel dromen en hadden ze een lijst met waardevolle tips. Of zoals een van de studenten aangaf: ‘na vijf keer ging het lekker en was het niet meer spannend’. En dat was precies de bedoeling, want na de zomervakantie willen alle studenten starten bij een stagebedrijf en dat blijkt niet voor alle studenten even eenvoudig.

Ondanks de toename van het aantal stageplaatsen lukt het niet alle studenten om een plek te vinden. Ze vinden het moeilijk om zichzelf te ‘verkopen’ als ze bij een bedrijf op gesprek mogen of het lukt hen al niet om uitgenodigd te worden. Om de mbo-ers hierbij te helpen, hebben studenten van Hogeschool Leiden een training op maat gemaakt en gegeven. Tijdens de training was er aandacht voor onderwerpen als ‘vooroordelen’, ‘eerste indruk’, ‘personal branding’ en ‘presentatietechnieken’. Zowel de bedrijven als de studenten waren enthousiast over de middag. Tijdens de borrel werden e-mailadressen uitgewisseld en konden weer een aantal studenten met een gerust hart het schooljaar afmaken; stageplaats in the pocket!

De pitchmiddag is een van de initiatieven van het project Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.