In het blad INTO Business verzorgen Economie071, Centrummanagement Leiden en Rabobank Leiden-Katwijk een rubriek over ondernemen in de Leidse regio. Dit keer staat hierin een dubbelinterview tussen John Mijnders (Directeur en eigenaar van BB Dienstverlening) en Hennie Hendriksen (Commercieel Directeur van De Koning Uitzendbureau). Hoe kijken zij aan tegen de veranderende arbeidsmarkt?

‘Mensen zijn bang voor digitalisering en robotisering’

oor deze rubriek ging John Mijnders (Directeur en eigenaar van BB Dienstverlening) op bezoek bij Hennie Hendriksen (Commercieel Directeur van De Koning Uitzendbureau). In 2010 heeft Mijnders BB Dienstverlening, winnaar van de Duurzaamheidsprijs Bollenstreek 2016, overgenomen. Het schoonmaakbedrijf heeft klanten in de lijn Katwijk-Leiden-Alphen aan den Rijn. “Wij doen geen zaken met een uitzendbureau, omdat de bedragen die wij door-factureren te dicht liggen bij wat wij aan onze medewerkers betalen.”

Mijnders ziet zichzelf eigenlijk meer als een sociaal werker. “Ik heb allemaal mensen uit de onderlaag van de maatschappij in dienst. Ik probeer hen te laten zien dat je als normale Nederlander moet werken voor je centjes en niet je hand moet ophouden. Dat is een hele kluif om doorheen te komen, want het is in Nederland heel makkelijk om aan geld te komen. Dat is vaak meer dan wat ze in een fulltime baan verdienen. Heel frustrerend.”

Buitenspel

De Koning Uitzendbureau, het oudste nog zelfstandige bureau in Nederland (opgericht in 1959), begeeft zich niet in de markt van Mijnders. Het uitzendbureau is gespecialiseerd in kantoorpersoneel, met een regionale en persoonlijke aanpak. “Ik kan me jouw frustraties goed voorstellen, want dat is een van de factoren waar wij ook tegenaan lopen, naast opleiding en relevante werkervaring”, stelt Hendriksen. “Wij krijgen hier soms ook mensen van wie de uitkering door het laatstverdiende salaris veel hoger is dan de functies waarvoor ze komen solliciteren. Probeer dat maar eens uit te leggen, dat de verdiensten voor een vergelijkbare functie bij een ander bedrijf 1.000 euro lager liggen. Het is dan erg aanlokkelijk om de uitkering aan te houden, maar dan kom je buitenspel te staan. We leggen uit dat voor je positie op de arbeidsmarkt blijven werken heel belangrijk is.”

Goed personeel vinden is voor Mijnders moeilijk. “Dat is op dit moment heel erg lastig. Wij kunnen geen goede schoonmaker vinden, of je moet ze bij anderen weghalen. Zo zit ik niet in elkaar. Of ze moeten zelf komen.” Hendriksen vermoedt dat Mijnders altijd moet concurreren met de uitkeringen. “Mijn personeel krijgt allemaal hetzelfde salaris”, geeft Mijnders aan. “Daar maak ik geen onderscheid in. Ze verdienen 200 tot 300 euro meer dan met minimumloon. Als er niets aan de uitkeringen wordt gedaan, wordt het alleen maar moeilijker. Een van mijn medewerkers is gescheiden en kan met ene uitkering en allerlei toeslagen 2.100 euro in de maand krijgen. Ik moet iemand zien te motiveren die bij mij voor 500 euro minder in de maand moet komen werken.”

Schaarste

“Bij onze mensen is dat verschil niet zo groot”, weet Hendriksen. “Maar dat is meer het verschil tussen jouw bedrijf en de mensen die wij bemiddelen. Dat is veelal voor derde, vierde of vijfde banen. Op dit moment is er in Leiden veel vraag naar HR- en financiële mensen. In onze vestiging in Lisse is veel vraag naar technische en commerciële mensen. Wij merken dat de goede mensen al een baan hebben. De werkloosheid in ons vakgebied is sterk aan het afnemen. Opdrachtgevers geloven dat nog niet en willen graag meerdere kandidaten spreken. Tot voor kort kwam het voor dat een sollicitant één gesprek in de maand had. Dat is zeker veranderd! Hebben wij nu een goede kandidaat, dan heeft deze kandidaat zomaar nog twee andere sollicitaties lopen. Wil je de kandidaat hebben, dan moet je snel schakelen. In IT en techniek is er al een tijdje schaarste, maar ook voor andere functies zijn toch wel wat minder kandidaten voorhanden.”

“We hebben regelmatig vacatures bij specifieke bedrijfstakken, met specialistische werknemers”, stelt Hendriksen. “Wanneer ze dan bijvoorbeeld een HR-medewerker zoeken, willen ze er één met de juiste papieren, volledige beheersing van bijvoorbeeld de Engelse taal, een achtergrond in de bedrijfstak en dat ze ervaring hebben met specifieke werkzaamheden.”

Mijnders kan dat wel begrijpen: “Hij moet meteen succesvol zijn voor het bedrijf. Bij mij is dat precies andersom. Ik heb niemand nodig met papieren. Als je loyaal bent en je wilt werken, dan geef ik jou de kans om binnen mijn bedrijf succesvol te worden.”

Social media

Social media heeft de arbeidsmarkt in zekere mate wel veranderd. “Er gaat steeds meer digitaal. LinkedIn is een van de dingen die daar bij horen”, geeft Hendriksen aan. “Iedereen heeft toegang tot LinkedIn, maar het is geen database. Wij hebben een database met wat iemand kan, wat iemand wil, hoeveel uur per week en per wanneer iemand beschikbaar is en wat hij wil verdienen. Maar wij halen wel business via onze website en LinkedIn.”

Voor Mijnders speelt social media een heel stuk minder. “Een bedrijf zoals BB Dienstverlening moet het hebben van het contact met en aandacht voor de klant zelf. Als je ziet hoeveel werk wij binnenhalen door alleen maar goed contact met de klant te houden, daar hebben wij geen website, LinkedIn of Facebook voor nodig.”

Digitalisering en robotisering

Hoe de arbeidsmarkt er in de toekomst uit gaat zien, is moeilijk te voorspellen. “Mensen zijn heel erg bang voor digitalisering en robotisering”, weet Hendriksen. “Bepaalde groepen zullen het hierdoor moeilijk krijgen, maar vanuit het verleden is altijd gebleken dat iedere revolutie gepaard gaat met meer werk. Door die veranderingen verschuift het werk. Voor de korte periode gaan we wel weer toe naar de situatie dat het lastig is om personeel met de juiste kwalificaties te vinden. Wij worden dagelijks gebeld door mensen die al vier jaar niet hebben gewerkt en die zo graag willen werken. Daar hebben wij op dit moment geen mogelijkheden voor, puur vanwege het ontbreken van relevante werkervaring en de eisen van onze opdrachtgevers. Het gaat terugkomen dat bedrijven ook die mensen weer een kans gaan geven om terug te stromen in normale kantoorbanen. Nu is er nog teveel keuze en wachten ze liever een maand op de perfecte kandidaat. Straks kan dat niet meer en zullen hun eisen gaan afzwakken. Ik denk dat dat wel reëel is, want er zijn nu bedrijven die teveel verwachten.”

“Dat komt omdat ze niet twee maanden in iemand willen investeren voordat hij op het juiste niveau zit”, voegt Mijnders toe. “Mensen die bij ons komen werken en heel slecht Nederlands spreken, vind ik nog tot daar aan toe, maar als jij al zes jaar in Nederland woont en je praat nog steeds geen Nederlands, dan ligt het aan je instelling. Daar selecteren wij ook wel op. Als schoonmaakbedrijf moet je ook steeds strakker in je beleid worden.”