Het Factory Outlet Center genaamd Holland Outlet Mall is een slecht idee dat gebaseerd is op te rooskleurige cijfers. De outlet gaat leegstand, werkeloosheid en verpaupering veroorzaken in andere winkelcentra. Dat is de mening van 20 ondernemers- en winkeliersverenigingen uit de Leidse regio. Zij verbazen zich verder over het feit dat het plan tot stand is gekomen zonder overleg met de Leidse regio. Verwonderlijk, want de Leidse regio is zelf via Economie071 wel intensief in overleg met ondernemers en de provincie over een regionale retailvisie. Hiervoor werd ook een Retaildeal gesloten met de provincie. In de retailvisie Leidse regio wordt overaanbod van winkels teruggedrongen, wat ook pijnlijke keuzes vraagt. De ondernemers van de Leidse regio roepen nu in een brandbrief de gemeenteraad van Zoetermeer op om het plan voor de Holland Outlet Mall te laten varen. Beter zou zijn om samen op te trekken en regionaal samen te werken aan vitale en compacte centra en overbewinkeling tegen te gaan.

Cees-Jan Pen, lector Fontys Hogescholen: ‘Het gebrek aan regionaal overleg en afstemming komt nu als een boomerang terug richting Zoetermeer. Regionale samenwerking is de basis voor duurzame verstedelijking. Mijn advies is om de onafhankelijke retailcommissie Zuid-Holland eerst te laten oordelen in plaats van cijfergegoochel. Ik zie weinig in allerlei contraexpertises en andere bureaus vragen om weer net andere berekeningen. De commissie is ingesteld om onafhankelijk los van de politiek te oordelen. Besluit op basis van dit onafhankelijk advies in plaats van zo’n ingrijpend plan erdoor heen te drukken. Haastige spoed is zelden goed.’

Marijke in ’t Veld, voorzitter Winkeliersvereniging Winkelgebied De Kempenaer Oegstgeest: ‘We moeten versterken wat er al is. Laten we samenwerken en samen keuzes maken. In het belang van de ondernemers én de consument.’

Claudia de Zeeuw, voorzitter Leiden is OPEN en eigenaar van winkel Eduard: ‘Ons land is geen land voor grote shopping malls, wij hebben prachtige stadscentra waar het aangenaam vertoeven is en waar de consument alles kan vinden wat zijn hartje begeert. De retail heeft het al moeilijk genoeg. Nog zo’n mall erbij is een belediging voor en een directe aanval op alle inspanningen die geleverd worden om de retail in de stadscentra te behouden.’

Ander consumentengedrag heeft de afgelopen jaren geleid tot meer leegstand en werkeloosheid binnen de retailsector. Duidelijk is dat er, ook in de Leidse regio, teveel m2 detailhandel is. Daarom hebben het bedrijfsleven en de overheid in de Leidse regio zich, onder druk van de provincie Zuid-Holland, de afgelopen twee jaar gebogen over een retailvisie. Hierin worden heldere keuzes gemaakt als het gaat om de verschillende winkelgebieden. De verbazing is dan ook groot dat Zoetermeer serieus overweegt om op nog geen twaalf kilometer afstand van de Leidse regio ruim 18.000 m2 detailhandel toe te voegen, met een mogelijke uitbreiding naar 30.000 m2.