Zero emissie stadslogistiek Leiden

Toen bij installatiebedrijf Freek van Os in Voorschoten werd besloten over te gaan op elektrisch rijden, was er enige weerstand. “Elektrisch rijden doen we wel op de kermis. Wij hebben meer bereik en laadvermogen nodig”, klonk het. Maar na een paar keer proefrijden, hoorde je niets meer.  “Op termijn is elekrisch rijden voor ons ook niet duurder”, vertelt directeur Harm van Os.

Hij heeft veel tijd gestopt in de voorbereiding. Samen met zijn zus en neef geeft hij leiding aan het familiebedrijf, dat met 40 medewerkers lokaal actief is in en rond Leiden, voornamelijk in de particuliere markt. Hij houdt van technische uitdagingen en de vrijheid van het ondernemerschap.

Geloofwaardig zijn

“Toen twee jaar geleden een gedeelte van het wagenpark aan vervanging toe was, ben ik mij gaan oriënteren op schoon vervoer,” vertelt hij. “Ik wist dat de zero-emissiezone eraan komt en wil de omzet uit de Leidse binnenstad niet kwijtraken. Daarnaast is duurzaam ondernemen mijn persoonlijke ambitie. Ik heb drie kinderen en wordt heel onrustig van de berichten over het klimaat. Bovendien is het niet goed voor je geloofwaardigheid bij de klant als je zonnepanelen gaat installeren en komt voorrijden in een stinkende diesel.”

Van Os begon met een intern onderzoekje: hoeveel kilometers rijden de auto’s gemiddeld per dag? “Dat viel bij de projectwagens wel mee, die blijven bij een project,” legt hij uit. “De serviceauto’s rijden veel meer, die hebben per dag zo’n acht tot tien afspraken. Ook de laadcapaciteit is belangrijk. Je wilt tijdens een klus niet op en neer rijden om een boormachine te gaan halen,” lacht hij. “Dus alles moet mee. Ook hout, lood, dakrollen en cement, dat tikt aan.”

Op de lange termijn niet duurder

“Vervolgens ben ik gaan kijken naar welke auto’s er te koop zijn. Omdat onze auto’s een trekhaak nodig hebben, is de keuze beperkt. Eigenlijk voldeed alleen de Maxus aan onze eisen. We hebben twee grote en twee kleinere bestelbussen besteld, waarmee we gingen proefrijden. Wat is het bereik met volledige belading? Hoeveel weegt de auto dan? Blijven we onder de 3500 kilo, ook als we een warmtepomp bij ons hebben?”

En de kosten? “In aanschaf is een elektrische bestelbus zeker duurder. Er zit wel subsidie op en er zijn er gunstige fiscale regelingen. Daarnaast hebben wij ook nog zo’n 10.000 euro per bus aan de inrichting besteed. Die moest functioneel zijn en efficiënt, maar vooral ook lichtgewicht. Al met al best een investering. Op de lange termijn verwacht ik echter niet duurder uit te zijn. Elektrische auto’s zijn veel goedkoper in het onderhoud. En wij hebben het voordeel dat we op ons eigen terrein de accu’s kunnen opladen. Met stroom van onze eigen zonnepanelen.” Inmiddels zijn er bij Freek van Os nog tien elektrische bestelauto’s in bestelling.

Start met de cijfers

Kunnen we een voorbeeld nemen aan Van Os? “Voor de kleine zelfstandige is overschakelen op elektrisch rijden een ander verhaal”, benadrukt hij. “Die beschikt vaak niet over een eigen terrein met laadpalen op zonnepanelen. Het gaat wel helpen als de infrastructuur van laadpalen groter wordt, en bijvoorbeeld een Bouwmaat laadpalen neerzet. Dan kun je in de ochtend de spullen die je die dag nodig hebt uitzoeken en ondertussen de auto opladen. Maar iedere situatie is anders. Begin met de cijfers en het logistiek gedrag van je bedrijf in kaart te brengen. En maak op grond daarvan een plan. Daar kan de logistiek makelaar van de Gemeente Leiden je goed bij helpen.”

Energie steken in veranderingen

Installatiebedrijven in de particuliere sector hebben de wind in de rug: de milieuregelgeving, de stijgende gasprijzen, de klimaatveranderingen…veel particulieren investeren in duurzaamheid. Maar er liggen ook uitdagingen zoals de krappe arbeidsmarkt, de netcongestie, en de stikstofreductie waardoor veel nieuwbouw stilligt en er nieuwe concurrentie op de renovatiemarkt komt.

“Het speelveld verandert regelmatig” besluit Van Os. “Het hoort bij het ondernemerschap om daarop in te spelen. Van de overheid mogen we verwachten dat ze duidelijk beleid maken. Dan kun je als ondernemer vooruitdenken, en een plan maken. Een plan geeft rust in je hoofd. Dan kun je verder weer gewoon je werk gaan doen.”

Webinar voor leveranciers

Benieuwd wat zero-emissie voor jou gaat betekenen als ondernemer (uit de Leidse regio)? Meld je dan aan voor de webinar van 27 febr. om 19.00 uur door een mail te sturen naar logistiekmakelaarzes@leiden.nl.  Kijk voor meer info ook op deze pagina.

Webinar zero emissie stadslogistiek Leiden