Lugus is dé broedplaats voor studenten van de Leidse Universiteit en Hogeschool Leiden die ondernemer willen worden. In het kader van het agendapunt ‘Stimuleren van ondernemerschap en starters’, ondersteunt Economie071 deze studenten.

Het idee om student ondernemers bij elkaar te brengen ontstond een paar jaar geleden. Wouter Bruins, toen student biologie, kreeg van Willem te Beest, vice-voorzitter van het college van bestuur van de universiteit, de vraag waarom er zo weinig studenten een onderneming startte. Bruins pakte de vraag op en ging aan de slag.

Bruins besloot samen met Rembrandt Donkersloot (student-lid van het faculteitsbestuur van Wiskunde en natuurwetenschappen en nu voorzitter van Lugus), in eerste instantie ‘de Vrijplaats’ op te richten met steun van Willem te Beest en de faculteit. Rembrandt: ‘We kwamen elke twee weken bij elkaar, aten pizza en dronken bier. We spraken over onze plannen, ook met ondernemers. Interactieve bijeenkomsten waar we veel vragen konden stellen. In de afgelopen anderhalf jaar werden de bijeenkomsten door zo’n 60 studenten bezocht.’

Rembrandt: ‘Het was eerst een soort hobbyclubje van Wouter en mij, maar afgelopen zomer werd het groter omdat steeds meer student-ondernemers zich melden, gestimuleerd door de Universiteit. Inmiddels toonde ook de gemeente Leiden en Economie071 interesse, omdat de Vrijplaats mooi past binnen het project ‘Stimuleren van ondernemerschap en starters’ van de Economische Agenda. Zo kwam alles in een stroomversnelling. Dat heeft nu geleid tot de oprichting van vereniging Lugus. Het is de bedoeling dat wij op termijn onderdeel worden van het Centrum voor Innovatie en Ondernemerschap.’

René de Jong, directeur Economie071: ‘Het is opvallend dat er met name in Leiden zo weinig wordt gedaan met de combinatie kennis en ondernemerschap. Het is daarom belangrijk dat we de kennis van de Universiteit, het LUMC, maar ook de kennis vanuit andere terreinen zoals vitaliteit, bloemenhandel en logistiek meer te gelde maken. Dat kan in zo’n centrum voor Ondernemerschap. We moeten op zoek naar nieuwe verbindingen. Dat is goed voor de werkgelegenheid in onze regio. Niet alleen voor de hoogopgeleide inwoners, maar ook voor werk op MBO niveau. Al die bedrijven hebben immers ook toeleveranciers nodig’.

Tom Groentjes, secretaris van Lugus, heeft geen verklaring voor het feit dat er zo weinig wordt gedaan met de kennis die er in de regio is. Tom: ‘In de jaren ’80 werd de universiteit in één naam genoemd met ondernemerschap. Maar dat is verdwenen. De laatste decennia heeft de universiteit zich vooral gericht op de wetenschap. Leiden, stad van ontdekkingen. Dat moet weer Leiden, stad van ontdekkingen én ondernemerschap worden. En dan gericht op de hele regio’.

De vereniging telt nu zo’n 35 leden telt. Vooral studenten die in de laatste jaren van hun studie zitten en denken aan een eigen onderneming. Leden betalen een symbolische contributie van 2,50 euro per maand en kunnen daarvoor gebruik maken van de faciliteiten in het pand en kennis ophalen en delen. Rembrandt: ’Wij zijn er voor die studenten die spelen met het idee om ondernemer te worden. We zijn een echte broedplaats. Het mogen studenten zijn van alle vakgroepen. Universitair en HBO’.