HUBspot, het Centrum voor Innovatie en Ondernemerschap, heeft een nieuw gezicht, en wel dat van directeur Raffi Balder. De Leidse rechtenalumna verliet het ondernemerscentrum Yes!Delft van de Technische Universiteit Delft om haar tanden te zetten in de inrichting van dit nieuwe kloppende stadshart dat dit jaar zijn deuren zal openen op Langegracht 70. Zij volgt Arnoud Jullens op, die de afgelopen zes maanden samen met Oxford University, Area071 en het universitaire knowledge exchange office Luris de blauwdruk van HUBspot heeft ontworpen.

Ondernemender maken

Raffi Balder: “Zoals ik het nu zie, speelt HUBspot twee rollen. We gaan studenten ondernemender maken door het bijbrengen van competenties die nuttig zijn in het bedrijfsleven, zoals effectief communiceren, netwerken en jezelf overtuigend presenteren. Intrapreneurship noem ik dat. Ik geloof heel erg in het innovatiever maken van bedrijven van binnenuit. Dat je niet op je werk alleen maar je taken doet en weer naar huis gaat, maar dat je kansen ziet voor het vernieuwen van processen of producten, en vervolgens weet hoe je die kansen uitwerkt tot nieuw product of dienst. Daarnaast wordt HUBspot een incubator, waar je coaching krijgt en workshops volgt, en een kantoor huurt om je idee voor een eigen bedrijf uit te werken en tot een succes te maken.” Met de verschillende disciplines in Leiden is wat Balder betreft de spoeling te dun om een pure techincubator te hebben. “Intrapreneurship zal hier goed werken, want daar ontstaan weer allerlei vormen van ondernemerschap uit.”

Behoefte klant centraal

Haar eerste taak is het in kaart brengen van wat Leiden zoal biedt. De ondernemersvakken die worden gegeven bij de Universiteit Leiden en de Hogeschool Leiden zullen hun weg vinden naar HUBspot, dat kan worden gezien als een ondernemerschapsdependance. Een vergelijking met de situatie zoals zij die in Delft heeft ervaren, is snel gemaakt. Daar heeft Balder de mindset willen veranderen met het programma Launchlab, waar studenten en bedrijven een technisch idee binnen drie maanden toetsten op marktpotentie en een realistisch businessplan. Ze zag dat Delftse studenten erg gefocust zijn op de techniek, waardoor de markt amper aan bod kwam. “Dan gingen ze twee jaar in een werkplaats een in hun ogen perfect product in elkaar klussen, met allerlei knoppen en features erop, omdat dat leuk was om te bouwen. Maar een klant kon daar in principe weinig mee. Dan kwam de boodschap: Ga maar terug en begin opnieuw. Zonde van de tijd en het geld. Het is beter om de producttechnologie aanvankelijk naast je neer te leggen en op zoek te gaan naar potentiële klanten om een pilotproject mee te doen. Daarna kijken of je businessmodel gaat werken en dan pas je product bouwen. De behoefte valideren, daar gaat het om. Ik moet nog uitzoeken hoe de Leidse student in elkaar zit, maar hier zijn ze minder georiënteerd op de technologie, dus dat stemt positief.”

Innovatie als sleutelwoord

Bedrijven zijn actief betrokken bij het centrum door het aanbieden van diensten en het geven van gastcolleges, maar tevens kunnen zij via HUBspot Leidse studenten aantrekken om kansen te helpen ontwikkelen op de werkvloer, en kunnen medewerkers er programma’s volgen. Ook qua programma’s zit Balder boordevol ideeën. Bijvoorbeeld studenten oplossingen laten bedenken voor problemen van de burgers van Leiden, denk aan fietsen- of meeuwenoverlast. “Daar doe je ook competenties mee op.” Aan de starters wil ze duidelijk maken dat het sleutelwoord innovatie is. “Ik zit niet te wachten op het volgende uurtje-factuurtje-advocatenkantoor. Ga nadenken hoe je als bedrijf je businessmodel zó anders kunt inrichten dat je iets biedt dat er tot op heden nog niet is. Dat gaat in Leiden zeker lukken. Het is de rol van HUBspot om studenten daartoe te inspireren, om ze voorbeelden te geven waardoor die wereld voor ze opengaat.”